söndag 3 augusti 2008

Tomatinläggning och krusbär

Idag skördade jag mycket tomater. Passade på att ugnsbaka tomater i klyftor, samtidigt som jag ugnsbakade potatis. Till detta åt vi stekt svamp och marinerad tofu. Sedan gjorde jag tomatinläggning; packade tomater i bitar i glasburk tillsammans med färska kryddor och ställde in i ugnen 125 grader i ca 2 timmar.
En burk färska krusbär blev till god kräm- krusbär kokades några minuter och sötades med lite vaniljsocker, mixades. Till detta sojamjölk.
Kvällens linssoppa berikades med tomater från en tidigare inläggning. Till detta en stor sallad på olika sorters salladsblad, gurka, rädisor och paprika.
Nu på kvällen efter ett uppfriskande bad gjorde jag en stor sats kanelbullar. Det doftar härligt i huset samtidigt som regnet vräker ner igen och ger härlig väta till mina sådda grönsaksfrön.

Inga kommentarer: