tisdag 25 mars 2008

Dyrare mat

Idag gick jag in på min Coop-butik för att handla Alpro sojayoghurt.Vid tidigare besök kostade den 19:90. Nu hade den prishöjts i ett nafs till 25:50 ! Jag blev så arg att jag gick därifrån utan att handla. Vanlig komjölksyoghurt som säljs till billigare literpris än sojayoghurt är inte bara subventionerad för kunden utan dessutom får varje kobonde bidrag från EU för att han håller kor. Detta trots att djurhållning med kor är mer skadlig för miljön än vad vegetabilieproduktion är. Varför subventioneras inte den miljövänliga maten!?

3 kommentarer:

Mart sa...

jag märkte också prishöjningen och blev lika arg som du när jag skulle handla alpro för någon vecka sedan.

EU vill visst att vi européer ska få högre LDL (kolesterol) och högre andel diabetes... suck

Kent sa...

Har inte köpt den på länge. Senast jag köpte den, säkert för 1 år sedan, så kostade den 19,90 på Hemköp. Då va den väl inte Kravmärkt om jag minns rätt. Måste kolla imorgon på ICA Kvantum här i Nässjö vad den kostar. Tack förresten Ulla för din fina blogg. Försöker läsa den varje dag...

Kent sa...

Jo, mycket riktigt, tog en promenad ner till ICA Kvantum här i Nässjö och konstaterade att priset höjts med "bara" 2 kr till 21,90 per halvliter. Vilket ramaskri det skulle bli, om vanlig naturell kojoghurt skulle höjas med 4 kr litern! Hur länge ska vi veganer, via subventioner till komjölksbonden, behöva betala andras komjölkskonsumtion? Samtidigt får vi betala dubbelt så mycket per liter för våran joghurt! Nå´n som har koll på hur mycket vanlig kossemjölk subventioneras?