tisdag 19 maj 2009

Vegangödsla

Det gödsel jag använder mig mest av är nässelvatten. Jag lägger nässlor i blöt i vatten i en vecka ungefär. Det luktar förfärligt men är utmärkt att gödsla med. Späd med vatten 1-10 innan du vattnar. Jag använder även Algomin(köps i trädgårdsbutiker), som baseras på alger. Jag använder även gräsklipp runt plantorna. Ibalnd använder jag aska från när jag eldat i öppna spisen eller tång som jag plockat på en strand. Kompost använder jag mest på våren. Eftersom jag komposterar allt mitt köksavfall så blir det en hel del kompostjord. Man kan även använda sin egen urin att gödsla med- men då späds den först ut. Gödsla tex runt fruktträd och bärbuskar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vallört is the reel skit! ;-)

https://odlaminmat.wordpress.com/2015/03/01/vallort-comfrey-del-1/